Kan relatietherapie helpen?

Mensen die een relatiecrisis doormaken en aan echtscheiding of uiteengaan denken, moeten overwegen om een ​​erkende huwelijks- en relatietherapeut te raadplegen. Studies tonen aan dat  80%

pasja1000 (CC0), Pixabay

van de paren enige verbetering in hun relatie ziet na een bezoek aan een relatietherapeut. Veertig tot vijftig procent zegt dat bijna al hun grote problemen zijn opgelost. Helaas suggereren andere onderzoeken dat slechts ongeveer de helft die in een echtscheiding stapt, relatietherapie had geprobeerd.

 

Dr. William J. Doherty, een huwelijkswetenschapper en therapeut, stelt dat het, net zoals het verkeerd is dat iemand geen behandeling zoekt voor een levensbedreigende lichamelijke ziekte wanneer er een redelijke kans op genezing is, verkeerd is om geen hulp te zoeken om relatieproblemen te overwinnen die het samenleven/huwelijk bedreigen.

Hoe kan ik een goede raadgever kiezen?

Als u besluit om relatietherapie te proberen, is het belangrijk om de juiste therapeut te vinden om met u samen te werken. Niet alle therapeuten zijn gelijkwaardig en voldoende geschoold als het gaat om het omgaan met problemen die een relatie/huwelijk bedreigen. Hier zijn enkele tips om een ​​counselor of therapeut te kiezen en het meeste uit huwelijkstherapie te halen:

    • Zoek een therapeut met een deskundige specifieke universitaire opleiding en voldoende (levens-)ervaring om huwelijks- en gezinstherapie te beoefenen. Ga na of de therapeuten voldoende academische scholing hebben genoten en onder toezicht zijn opgeleid in echtpaar- of huwelijkstherapie. Er zijn helaas ook veel relatietherapeuten op de markt die enkel wat schriftelijke cursussen hebben gevolgd en zich dan relatiecounselor of sekscounselor noemen. 
      Vergewis u ervan dat de relatietherapeut de deontologische en ethische code van zijn beroepsorganisatie onderschrijft.
    • Kies een raadgever of therapeut die zich inzet om u te helpen uw relatie/huwelijk te redden. Vraag potentiële therapeuten naar hun mening over het huwelijk en echtscheiding. Vraag of ze zouden kiezen tussen het redden van een onrustig huwelijk of zouden  voorstellen aan een koppel om  uit elkaar te gaan.
    • Zorg ervoor dat uw counselor of therapeut een duidelijk actieplan heeft dat wordt nageleefd. Effectieve relatietherapie vereist structuur en richting. Als counselingsessies nergens toe lijken te gaan, overweeg dan een nieuwe therapeut. Durf na een intake onmiddellijk zeggen tegen je therapeut dat het niet klikt.  Vaak is dat persoonlijk aanvoelen.  Het is niet erg om tegen je therapeut te zeggen dat er geen binding is. Het hangt namelijk van persoon tot persoon af in wie je vertrouwen wilt/kunt geven. Dit heeft niets te maken met de deskundigheid van de therapeut maar eerder met de relationele band die je met de betrokkene hebt. Sommige cliënten voelen zich goed bij de ene therapeut andere dan weer bij een andere therapeut.
    • Begrijp dat verschillende soorten counseling of therapie verschillende resultaten opleveren. Om resultaten op de lange termijn te bereiken, moet de therapie zich richten op het veranderen van emoties en gedachten, in plaats van alleen communicatie en andere vaardigheden aan te leren. Als een therapeut zich alleen lijkt te concentreren op het veranderen van wat u zou moeten doen (bijv. doorgaan met meer date-avonden, haar bloemen brengen), zonder ook de nadruk te leggen op de behoefte om te horen hoe uw partner zich voelt, zodat u kunt veranderen hoe u zich voelt en denkt in de relatie, zijn de positieve voordelen mogelijk niet blijvend. Een goede therapeut doet eerst een goede relatiecheckup om te zien waar het precies fout loopt in de relatie.
    • Ga er niet vanuit dat duurdere counseling of therapie beter is. Het feit dat een therapeut een hoger honorarium vraagt, betekent niet dat u een betere therapie krijgt. Ook als uw therapeut voortdurend in de media komt of meer naam heeft door media-aandacht is dat geen garantie dat uw therapeut een betere therapeut is.
    • Blijf erbij. De paren die de meeste verbetering in therapie laten zien, zijn degenen die eraan vasthouden en de therapie volhouden. Vaak zien paren al vroeg in het therapieproces verbetering, en daarom stoppen ze omdat ze denken dat ze geen hulp meer nodig hebben. Maar vaak is therapie op langere termijn nodig om echt tot de kern van de problemen van koppels te komen.
  • Therapie met één partner kan effectief zijn. Hoewel het gewoonlijk ideaal is om als koppel samen in therapie te komen, kan therapie, als een partner niet aanwezig kan of wil zijn toch gunstig zijn voor het paar.

Lees ook hier.